צריכים עזרה? חייגו עכשיו: 077-4560208

המודל העסקי וההיסטוריה של שוק החנויות הוירטואליות

המודל העסקי וההיסטוריה של שוק החנויות הוירטוא

מאז הימים בהם האדם החליף סחורות אותן ייצר בעצמו תמורת סחורות אחרות עברו לא מעט מים בנהר ההדסון ואפילו בירקון. היום רבים מהלקוחות רוכשים מוצרים רבים באמצעות האינטרנט. אפילו מכשירי הסלולר כבר מתחילים להצטרף לחגיגת הרכישות. לא רק קונים ביתיים מבצעים את רכישותיהם באמצעות האינטרנט, גם השוק הסיטונאי מתחיל לעשות צעדים משמעותיים בכיוון מקוון.


איך נולד המסחר אלקטרוני?


תחילה היה המעבר לשווה ערך (מתכות יקרות), לאחר מכן לכסף סימבולי (מטבעות ושטרות). החידושים הבאים בתחום המסחר והקניינות התרחשו כאשר ריכזו מגוון סחורות בבניין אחד. כבר לא היה צריך ללכת לחקלאי שגידל תפוחי אדמה כדי לקנות תפוחי אדמה, ולחקלאי שגידל כרובים כדי לקנות כרוב - שניהם מכרו את תוצרתם לירקן והקונה הלך לירקן וקנה ממנו את כל מגוון הירקות להם נזקק. כך למעשה התפצל השוק לשני סוגי שווקים - הקמעונאי - המסחר שהתנהל בין החנות לקונים, והסיטונאי - זה שהתנהל בין החנות לספקים.


מאז לידת החנויות, ההתפתחות המעניינת בתחומי המסחר התמקדה בגדילה אבל לא באמת בהתפתחות. קניונים ריכזו חנויות מסוגים שונים, הוקמו חנויות כלבו ענקיות שמכרו מגוון סחורות בתחומי חיים שונים שרוכזו תחת קורת גג אחת.


לאחר כניסת האינטרנט לחיינו באמצע שנות התשעים, המסחר לא איחר לבוא בעקבותיו. תחילה, חנויות פיזיות הקימו אתרים שיווקים שכיוונו את הקונים אליהן. מהר מאד הבינו בעלי אתרים אלו כי ניתן לנצל את הפלטפורמה והקונים הפוטנציאלים שכבר גלשו לאתר כדי לנסות ולמכור להם ישירות, אפילו לפני שהגיעו לחנות עצמה. ההשקעה בחנויות המקוונות עלתה.


כמו בחיים, החנויות גדלו והתרחבו וקמו קניונים וירטואליים דוגמת אמאזון או eBay. הקניונים משרתים לא רק את הלקוחות אלא גם מאפשרים לבעלי עסקים קטנים שאין להם אמצעים להקים אתר מסחר מקוון משל עצמם, להשתמש בשירותי הקניון (אבטחת מידע, סליקה וכדומה) כדי להציע את סחורתם ללקוחות. 


מה קורה היום ולאן פני העתיד?


כיום, אתרי המסחר המקוון פועלים גם בשוק הקמעונאי (רובם) וגם בשוק הסיטונאי. השוק הפונה ללקוחות קצה ידוע כ- B2C - או Business to customer, השוק הסיטונאי מקביל, פחות או יותר, ל- B2b - Business to business, ומאז 2003 אז הותר השימוש בחשבוניות דיגיטליות בארץ, הוא קיבל תנופה כאן.


חנויות מקוונות מציעות אפשרות ממכר באמצעות כרטיסי אשראי  וב- B2B גם באמצעות העברת כספים ישירה.  כדי להרגיע את חששות הקונים, התפתח מאד תחום אבטחת המידע הן באמצעות שירותי כרטיסי האשראי דוגמת קניה בטוחה של ויזה או באמצעות חברות ביניים המעניקות שירותי סליקה תוך הסתרת פרטי האשראי מהחנויות דוגמת PayPal. 


מגוון המוצרים הנמכרים בחנויות מקוונות גדל מאד, וכיום ניתן למצוא אף אתרים המציאים אופנה עילית ומוצרי יוקרה בקנייה מקוונת, ואפילו מבצעי מכירה חברתית בה נמכרים מוצרי יוקרה במבצעים משמעותיים לפרקי זמן קצרים. 


רוב סוגי הרכישה דומים לאלו המוצעים בחנויות פיזיות אולם סוגים מסוימים מתאפשרים ביתר קלות באמצעות האינטרנט כגון רכישות קבוצתיות או מכירות פומביות. היום כבר לא צריך לתת לאצבעות ללכת במקומנו לדפי זהב, היום האצבעות הולכות במקומנו במנועי החיפוש כמו גוגל, וכבר יש ניצנים המאפשרים לחנויות אשר יש להם תשתית קיימת מחוץ לרשתות החברתיות, לפרסם במספר קליקים בודדים גם במסגרות הללו.


למידע נוסף על המודל העסקי הלוהט של שוק הקניות באינטרנט